Základy silniční sebeobrany

Jako poctivý občan považuji za svou povinnost, abych s vámi sdílel nejnovější trendy silniční sebeobrany, které se stávají snad i celosvětovým hitem mezi řidiči.

Mezi absolutní základy patří efektivní obrana proti tzv. tuličům, jinými slovy se jedná o piráty silnic, kteří se při vysokých rychlostech rádi tulí k vašemu zadnímu nárazníku. Nejlépe uděláme, když si uvedeme modelovou situaci. Představme si, že jedeme po dálnici povolenou 130km rychlostí a dojedeme obvyklý vláček tří a více kamionů. Podíváme se do levého zrcátka, nikde nikdo, a tak započneme předjíždění. Ještě než se dostaneme do poloviny prvního kamionu, tak se nám za řiť vozu přiřítí tulič a blikáním světel ve vysoké frekvenci, téměř nerozeznatelné od stroboskopu, se nám snaží naznačit, ať táhneme z jeho dálnice. Chybou by bylo prudce brzdit, protože i přesto, že bychom to agresorovi nandali, je riziko ukončení vlastního života tak velké, že to nemá cenu pokoušet. V tomto případě je proto lepší udržet nervy na uzdě. Pokud máte tempomat, zapněte ho na rychlost alespoň o 20 km/h nižší, než jste jeli doteď, a pusťte nohu z plynu. Krok číslo dva spočívá v tom, že většina tuličů má svůj vůz naleštěný tak, že svítí až na měsíc. Pokud neprší, dá se této pirátovy slabiny hravě využít, a to tak, že pravou nebo levou rukou nahmatáte páčku k ostřikování předního okna a tu držíte a držíte a držíte, až nakonec po pár vteřinách tuličovi dojde trpělivost a zvětší odstup od vašeho výfuku. Pokud bychom chtěli tuto techniku dotáhnout k dokonalosti, stačí nastavit trysky ostřikovače do polohy kolmo vzhůru tak, aby při jejich spuštění vytvořila voda kolem vozu napodobeninu Křižíkovy fontány, a když budeme mít štěstí, snad bude vidět i duha.

Jako druhý modelový příklad můžeme uvést situaci z běžného provozu ve městě. Zastavíme jako první na semaforech a pozorně čekáme na změnu barvy. Rozsvítí se oranžová a zařazujeme první rychlostní stupeň, když v tom se za námi ozve zatroubení. Teprve pak se za dalších fanfár rozsvítí zelená. Tento typ agresora se nazývá poněkud vznešeně trubadúr. Hned jak uslyšíme první zatroubení na oranžovou barvu, je slušností zatroubit zpět, aby se trubadúr necítil tak odstrčený a věděl, že také máme klakson. To doporučujeme opakovat na každý zvuk klaksonu, který se za vámi ozve. Často tak vznikne, nebál bych se říct, až dechberoucí silniční fanfára. Další důležitou věcí je nerozjet se do křižovatky zbytečně rychle a dobře si vše promyslet. Pokud dále následuje jen jeden pruh a trubadúr jede za námi, jsme ve výhodě. V této situaci je základem pedantsky dodržovat povolenou 50km rychlost, pokud je v místě předepsáno jen 30 km/h, je výsledek ještě o něco hmatatelnější. Opravdu zásadní je ale nastavit v autě automatické zamykání a připravit si číslo na tísňovou linku pro případ, že by trubadúr neměl tolik smyslu pro humor jako vy.

Třetí modelový případ by bylo vhodné zaměřit na již tradiční téma systému zipu. Vjedeme do místa, kde se dva pruhy spojují v jeden. Těsně před sloučením pruhů pustíme vůz před námi, aby se zařadil, ale v tom se před nás vtísní další vozidlo, přičemž řidič má na tváři vítězoslavný úsměv. Berte prosím na vědomí, že pro následující postup musíte mít základní vybavení a volnou únikovou cestu, podrobnosti si vysvětlíme záhy. Naznačte počtáři, jak se těmto pirátům říká, buď zdviženým prostředníčkem, případně mávající pěstí, že byste o dané situaci rádi bez emocí pohovořili. Pokud se řidič chytí a vyleze z vozu ven, máte napůl vyhráno. Nyní stačí připravit vybavení, pepřový sprej a cukrátka, a mírně stáhnout okénko. Jen co se počtář nakloní do škvírky, kterou jste mu nachystali, vstříkněte do ní několik dávek pepřáku. Tento akt můžete okořenit například větou typu: "Kdyby takhle fungoval tvůj zip na poklopci, tak jsi třikrát denně pochcanej." Když se potom počtář svíjí s hlavou v dlaních, využijte předem připravené únikové cesty a dejte si za odměnu bonbón.

Závěrem bych rád podotkl, že za jakoukoli z těchto technik nepřebírám odpovědnost a je jen na uvážení každého šoféra, jestli se je rozhodne použít. Použitím těchto technik mohou vzniknout vážné škody na majetku, zdraví a cti ostatních řidičů.